.
  • ارسال به دوستان
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
مسیحیت تبشیری
1396/2/3 يكشنبه
آموزشگاه کتاب مقدس ایران (آکما) - بخش اول
آموزشگاه کتاب مقدس ایران از مهم‏ترین مراکز تبشیری در تاریخ معاصر ایران بوده است که با اهداف خاصی توسط مأموران سازمان سیا از پیش از انقلاب تأسیس شد. متن زیر با استفاده از خاطرات عینی برخی از آسیب دیدگان این مرکز و همچنین کتب منتشر شده در آن تهیه و تدوین شده است.
به گزارش فرق و ادیان، بنیان‌گذاری و تأسیس آموزشگاه کتاب مقدس ایران را باید همزمان با تأسیس کلیسای جماعت ربانی مرکز دانست. نگاهی به اسناد به جای مانده نشان می‌دهد که جیم نیلی و مارک بلیس (دو میسیونر مسیحی و از کارگزاران سیا) با همراهی ست‌یقنظر و لئون هایراپطیان در دهه 50 شمسی، این آموزشگاه را در کنار دانشگاه تهران بنیان گذاشتند تا مرکزی باشد برای جذب دانشجویان این دانشگاه. آموزشگاه در سال 1966میلادی/   1345هجری شمسی فعالیت خود را آغاز کرد. نخستین مدیر آن، مارک بلیس(میسیونر امریکایی) و ناظم آن هم "سموئیل یقنظر" (فرزند ست) بود. فعالیت آن‌ها تا سال 1350، ساختار تشکیلاتی خاصی نداشت.
 در این سال با تأسیس کمیته آموزشگاه، این مرکز به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های کلیسای جماعت ربانی از ساختار برخوردار شد. با راه‌اندازی این کمیته، فعالیت‌های کلیسای جماعت ربانی در حوزه آموزش و شاگردسازی، شکل منسجم‌تری به خود گرفت و مسئولیت از جیم نیلی و مارک بلیس به عناصر داخلی جماعت ربانی منتقل شد. از این زمان به بعد، آموزشگاه کتاب مقدس تا سال 1392 فعال بود و در این زمان به دلیل افزایش بی‏رویه فعالیت‌های غیرقانونی و تبلیغ و تبشیر مسیحیت میان فارس‌زبان‌ها و اقدام در راستای تجهیز و گسترش کلیساهای زیرزمینی در ایران (همزمان با توقف فعالیت کلیسای غیرقانونی جماعت ربانی) تعطیل شد.

معرفی مؤسسان و مدیران آموزشگاه کتاب مقدس
داوود طوماس

چنانکه گفته شد، اولین مدیران آموزشگاه کتاب مقدس ایران، دو میسیونر مسیحی از کارگزارن سازمان سیا بودند که در پوشش فعالیت تبشیری و تبلیغی اما با هدف جاسوسی در ایران حضور داشتند. پس از آموزش‌های لازم و توجیه عناصر ایرانی جذب‌شده، مدیریت آموزشگاه به "داوود طوماس‌نژاد اقدم" واگذار شد و دو میسیونر مسیحی با پایان مأموریت خود از کشور خارج شدند.
داوود طوماس نژاد اقدم پیش از این، دوره‌های لازم را نزد ویلیام میلر گذرانده بود. طوماس از کارمندان اداره "اصل چهار ترومن" (1) در شهرستان کرمانشاه و مورد اعتماد امریکایی‌ها بود. مدتی در هتل هیلتون کار می‌کرد و ضمنا در کلیسای انجیلی کرمانشاه نیز عضویت داشت.
در دوره تصدی او، فعالیت‌های تبلیغی آموزشگاه، شکل منسجم‌تری به خود گرفت. داوود طوماس مأموریت داشت در کنار مدیریت در آموزشگاه، نشریات ارسالی از امریکا را نیز بین دانشجویان دانشگاه تهران توزیع کند. همچنین نامه‌هایی از سوی طوماس به سازمان کلیسایی امریکا (سازمان جماعت ربانی) فرستاده می‌شد، به‌‌طوری‌که در اسناد ساواک آمده: «در این نامه‌ها در پوشش گزارش مذهبی، اخبار به صورت کلمات رمز نیز ارسال می‌شود». داوود طوماس تا سال 1355 در سمت مدیریت آموزشگاه فعالیت می‌کرد. از این زمان به بعد به خاطر اختلاف با سران کلیسا از این سمت استعفا داد و به عنوان "شبان" شروع به فعالیت در کلیسای مرکز کرد. سرانجام بر اثر همین اختلافات در سال 1366 از ایران خارج شد. نگاهی به کارنامه وی نشان می‌دهد که داوود طوماس در شکل‌گیریِ کلیساهای جماعت ربانی شهرهایی چون اصفهان، شاهین‌شهر، اراک و ارومیه سهمی بسزا داشته‌است.

ساروخاچیکیان
ساروخاچیکیان، مدیر بعدی آموزشگاه بود که از سال 1355 تا سال 1365 این سمت را  بر عهده داشت. وی در کنار داود طوماس سعی کرد با هدایت‌ جیمز نیلی و مارک بلیس (دو میسیونر امریکایی) و با بودجه بخش مذهبی سیا، به وضعیت آموزشگاه سر و سامان دهد.
سارو خاچیکیان در فروردین سال 1326 در شهر اصفهان به دنیا آمد. وی دوران کودکی خوشایندی نداشت، چراکه مادرش دچار ناراحتی اعصاب بود و اغلب در بیمارستان بستری می‌شد. پدرش نیز راننده ساده‌ای بود که به‌خاطر فشارهای مالی، چندان از عهده اداره خانواده برنمی‌آمد. او بزرگ‌ترین فرزند خانواده بوده و شش خواهر و برادر کوچک‌تر از خود داشت که ‌به سبب ناتوانی‌های والدین، مسئولیت حمایت از آن‌ها بر عهده وی بود.
سارو خاچیکیان از نوجوانی به اتفاق پسر عمه‌‌اش، "هایک هوسپیان مهر" (فدوی رشتی) به جلساتی می‌رفت که در خانه ست یقنظر تشکیل ‌می‌شد و در همین جلسات به مسیحیت پروتستانی گروید. با راه افتادن کلیسای جماعت ربانی، وی همراه هایک هوسپیان، مرتب در جلسات کلیسا شرکت می‌کرد. سارو خاچیکیان در سال 1339 در همان کلیسا به دست کشیش "طاطه ووس میکائیلیان" تعمید گرفت.
پس از فوت هایکار و هراند در سال 1340 در سانحه رانندگی، او برای ادامه فعالیت کلیسای تازه‌‌تأسیس جماعت ربانی از هیچ فعالتی فروگذار نکرد. خاچیکیان به همراه هایک هوسپیان و ساموئل یقنظر، مسئولیت جلسات کانون شادی کلیسای جماعت ربانی را به عهده گرفتند و سپس به کانون جوانان منتقل شدند. وی فعالیت‌‌های دیگری را نیز به عنوان واعظ، معلمِ آموزشگاه و معاون شبان به عهده داشت. لازم به ذکر است، کانون شادی یکی از بخش‌های کلیسا محسوب می‌شد که وظیفه آن تعلیم و تربیت مسیحی کودکان و نوجوانان بود. با ورود دو میسیونر مسیحی (مارک بلیس و جیم نیلی)، سارو خاچیکیان در دوره آموزشی که از سوی این دو برگزار شد، شرکت کرد. هوسپیان مهر و استر یقنظر  در این کلاس‌ها با او هم‌دوره‌ بودند. وی مدت مدیدی در اداره "مهندسی خلیج" زیر نظر سفارت امریکا و زمانی هم به عنوان کارمند سفارت استرالیا در تهران و... کار می‌کرد.
او نیز همچون طوماس در سال 1366 از کشور خارج شد. سارو خاچیکیان که دارای مدرک لیسانس ترجمه از دانشکده زبان‌های خارجی است، مدرک فوق‌لیسانس الهیات از دانشکده الهیات "فولر" کالیفرنیا و فوق‌لیسانس تعلیم و تربیت از دانشگاه تهران دارد.
وی در دوره مدیریت خود، علاوه بر شبانی و اداره امور کلیسا، در زمینه ترجمه متون مسیحی به زبان فارسی نیز فعالیت داشته‌است. آثاری که از خاکیچیان چاپ شده، عبارت‌اند از: "کتاب مقدس تفسیری، آیه یاب کتاب مقدس، کتاب مقدس کاربردی، راهنمای کتاب مقدس، تفسیر کاربردی عهد جدید" و... . سارو خاچیکیان در ترجمه‌‌ کتاب مقدس تفسیری که به همراه گروهی 12 نفره از جمله "مهدی دیباج" انجام شده‌است، نقش اصلی را داشت و در واقع، مدیر گروه ترجمه بود. در حال حاضر، سارو خاچیکیان همراه همسرش "آناهید" و سه فرزندشان در کالیفرنیا بوده و شبانی کلیسای فارسی‌ و ارمنی‌زبان "گلندل" در لس‌آنجلس را بر عهده دارند. او سعی دارد از طریق برپایی کنفرانس‌های بین‌ کلیسایی، تماس‌های شخصی با رهبران کلیساهای تبشیری‌، برنامه‌های پرستشی و...، با شبانان کلیساهای ایرانی و گروه‌های مختلف مسیحی در امریکا، اروپا و غرب‌ آسیا ارتباط ایجاد کرده و آنان را به همکاری بیشتر با یکدیگر تشویق نماید. علاوه بر این‌ قبیل فعالیت‌ها، وی به عنوان مجری و کارشناس در شبکه مسیحی فارسی‌زبان "ست سِوِن پارس" نیز حضور داشته و برنامه‌های تعلیمی زیر نظر مؤسسه "ایلام" را اجرا می‌کند.

منبع: فصلنامه مطالعاتی تحلیلی روشنا - شماره 71
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر