.
  • ارسال به دوستان
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
مسیحیت تبشیری
1396/2/8 جمعه
آموزشگاه کتاب مقدس ایران (آکما) - بخش دوم
آموزشگاه کتاب مقدس ایران از مهم‏ترین مراکز تبشیری در تاریخ معاصر ایران بوده است که با اهداف خاصی توسط مأموران سازمان سیا از پیش از انقلاب تأسیس شد. متن زیر با استفاده از خاطرات عینی برخی از آسیب دیدگان این مرکز و همچنین کتب منتشر شده در آن تهیه و تدوین شده است.
آرمان رشدی
پس از خروج ساروخاچیکیان، "آرمان رشدی"، مدیریت آموزشگاه کتاب مقدس را بر عهده گرفت. او سال ۱۳۳۲ (۱۹۵۴میلادی) متولد شد. به گفته خودش از هشت سالگی تحت‌تأثیر فیلم "بن‌هور" و سخنان پدرش، به مسیح علاقمند شد. در ۱۲ سالگی شروع به خواندن انجیل‌ و بخش‌هایی از تورات کرد. 15 ساله بود که در جلسات کلیسایی ست یقنظر حضور یافت و یک سال بعد، تعمید گرفت. وی از ۱۹تا 38 سالگی در کانون شادی کلیسای جماعت ربانی فعالیت می‌کرد. همچنین در کلیسا به موعظه پرداخته و همزمان مدیریت آموزشگاه کتاب‌مقدس را بر عهده داشت. در سال ۱۳۷۲ (۱۹۹۴میلادی) برای تدریس در آموزشگاه کتاب‌مقدس مؤسسه تبشیری ایلام به انگلستان مهاجرت کرد. پس از پنج سال فعالیت در مؤسسه ایلام، به‌طور تمام‌وقت به ترجمه کتاب‌های مسیحی روی‌آورد و تاکنون نیز به همین کار مشغول است.
آرمان رشدی در ایران، مدرک لیسانس خود را در رشته ادبیات فرانسه و مدرک فوق‌لیسانسش را در رشته  مدیریت دولتی گرفت. کمی بعد، از طریق مکاتبه به تحصیل در رشته الهیات پرداخت و در این رشته مدرک کارشناسی دریافت کرد. یک مدرک پایان دوره فوق‌دیپلم نیز در همین رشته از دانشگاه برایتون گرفته‌است. آرمان رشدی، اکنون در شبکه‌های تبشیری فارسی‌زبان هم حضور و فعالیت دارد. رشدی، یکی از پرکارترین مدیران آموزشگاه کتاب مقدس به شمار می‌رود که آثار زیادی را با هدف گسترش مسیحیت تبشیری میان فارس‏زبان‌ها به ویژه ایرانیان نوشته‌است.
شموئیل ایطالیایی
به دنبال مهاجرت آرمان رشدی در سال 1372، مدیریت آموزشگاه را شموئیل ایطالیایی بر عهده گرفت. در زمان او ارتباط با سازمان های تبشیری پر رنگ‌تر شد، چنانکه در سال 1373 دوره تربیت خادم برای کلیساهای فارسی‌زبان و در میان ایرانیان، با مشارکت سازمان ایلام برگزار شد. این دوره که برای دانشجویان ایرانی تدارک دیده شده بود، به طور کامل از طریق آموزشگاه کتاب مقدس در ایران، هدایت و مدیریت می‌شد. وی به مدت یک دهه، این سمت را داشت تا اینکه در سال 1380 او نیز مانند مدیران قبلی آموزشگاه، به همراه خانواده‌اش از کشور خارج شد و از این زمان به بعد با انتصاب "روبرت آسریان" در مقام مدیریت آموزشگاه، فعالیت‌های این مرکز نیز بیشتر و گسترده‌تر شد.
روبرت آسریان
روبرت آسریان خرداد‌ماه سال 1345 در خانواده‌ای ارمنی در تهران متولد شد. وی در سال 1362 وارد کلیسای جماعت ربانی تهران شده و در سال 1364 توسط ادوارد هوسپیان‏مهر تعمید یافت.
آسریان پس از اخذ دیپلم علوم تجربی در دبیرستان "کوشش مریم" ارامنه تهران، به سربازی رفت و بعد از مدتی، معافیت پزشکی گرفت. حدفاصل اخذ دیپلم تا راهیابی او به دانشگاه چند سال به طول انجامید و او در این ایام به عنوان مترجم به طور نیمه‌وقت در انتشارات "حیات ابدی" (از ناشران فعال مسیحیت تبشیری) مشغول به کار بود.
از سال 1367 همزمان با قبولی در رشته روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران، دوره‌های آموزشی خود را نیز در کلیسا شروع کرد. فراگیری تعالیم مسیحیت، سه سال ادامه یافت و در این مدت  او تحت نظر "مهرداد فاتحی" (مدیر سازمان تبشیری فارسی‌زبان کانون الهیات پارس) قرار داشت. شبانی گروه جوانان کلیسای جماعت ربانی، تعلیم، دعا و مطالعه‌ کتب به همراه جوانان، بخشی از اقدامات او در این دوره است. آسریان همزمان مسئولیت کانون اندیشه و ادب کلیسا را هم بر عهده داشت.
در کنار این وجه از فعالیت، وی از تخصص خود در ارتباط با افرادی که جذب کلیسا می‌شدند نیز بهره می‌گرفت و در این سال‌ها به عنوان روانشناس کلیسا -به‌اصطلاح- افرادی را معالجه می‌کرد که توسط شبانان (عمدتاً در کلیساهای خانگی) جذب شده بودند. همچنین در سمینارهای معلمان کانون شادی، بحث های روان‌شناختی و مشاوره‌ای را به معلمان ارائه می‌داد.
آسریان در سال 1372 و بلافاصله پس از اتمام تحصیلات کارشناسی، وارد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران شده و تحصیلاتش را در روانشناسی ادامه داد. در نهایت در سال 1376، با مدرک کارشناسی‌ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. یک سال قبل از این (1375) به عنوان "شماس" کلیسای مرکز برگزیده شده بود. در همین زمان به دعوت "غوکاس (لوکاس) یقنظر"، دو بار به ارمنستان سفر کرد. همچنین به دعوت مهرداد فاتحی، دو مرتبه در سمینارهای تفسیر کتاب مقدس و ترجمه مقدس در انگلستان و ترکیه شرکت کرد و مدتی برای تدریس مشاوره مسیحی به انگلستان رفت.
در پی این فعالیت‌ها و پس از طی مسیر رشد درون‌فرقه‌ای، سرانجام در تاریخ 18 مردادماه 1380 پس از تصویب کمیته "پرسنل شورای کلیساهای جماعت ربانی" به سمت مدیر آموزشگاه کتاب مقدس منصوب شد. روبرت آسریان که از سال 1384 به عضویت هیئت‌مدیره کلیسای جماعت ربانی درآمده بود و به عنوان مدیر کمیته آموزشگاه در جلسات شورای کلیسا  شرکت می‌کرد، سرانجام در سال 1386 به عنوان کشیش دستگذاری شد.
فعالیت‌های آسریان در خلال این سال‌ها، شامل نگارش مقالات در نشریه تبشیری "کلمه" (چاپ انگلیس)، ترجمه‌های متعدد از کتب مسیحیت تبشیری، تدریس در کالج ایلام، شرکت و سخنرانی در همایشها و کنفرانسهای مسیحی در اروپا و حتی لبنان بوده‌است. وی یکی از فعال‌ترین سران و عناصر مسیحیت تبشیری در حوزهی ترجمه بوده و کتب متعددی از وی (در داخل و خارج از کشور) به چاپ رسیده‌است. او در آموزشگاه کتاب مقدس با "آیدا شاوردیان" آشنا شد و از همان زمان، مقدمات ازدواج این دو فراهم شد و در سال 1375 با یکدیگر ازدواج کردند. همسر وی که قبل از ورود آسریان به کمیته آموزشگاه در استخدام کلیسای جماعت ربانی بود؛ در نهایی شدن کارهای ترجمهای روبرت آسریان و همچنین تشویق وی برای ادامه همکاری با شورای کلیساهای جماعت ربانی نقش فعالی را ایفا کرده‌است.
آیدا چند سالی، مدیریت کانون شادی کلیسای جماعت ربانی را بر عهده داشت تا مکملی برای مدیریت شوهرش در کمیته آموزشگاه کتاب مقدس باشد و به اتفاق همسرش تمامی سطوح آموزشی کلیساهای جماعت ربانی را سازماندهی کردند. وی پیش از این، به مدت دو سال و نیم ضمن حضور در انگلستان در کالج ایلام، تعالیم مسیحیت را فرا گرفت اما تحصیلاتش را ناتمام رها کرده، به ایران بازگشت و درسش را تا اخذ مدرک به صورت مکاتبهای با دانشگاه "آی سی آی" ادامه داد. آیدا شاوردیان علاوه بر مدیریت کانون شادی، شبانی جوانان را نیز بر عهده داشت و در تبلیغ و جذب جوانان ایرانی و آسیب‌دیدگان اجتماعی به همراه همسرش، نقش مؤثری داشته‌است.
چنانکه بیان شد، آسریان در سال 1386 به عنوان کشیش دستگذاری شد و از این زمان به بعد بر حجم فعالیت‌هایش افزود. وی با سفر به نقاط مختلف کشور به تبلیغ و تبشیر می‌پرداخت. در این خصوص، حضور پررنگ او در اهواز، در کنار "فرهاد سبک‌روح"  و فعالیت به عنوان سخنران در کانون "آینده‌نگری" چشمگیر است. او که به نشر مقالات در روزنامه های داخلی و مجلات کشور ارمنستان می‌پرداخت، تدریس در دانشگاه ادیان و مذاهب قم و حضور در جلسات هم‌اندیشی به عنوان یک کشیش تحصیلکرده مسیحی را نیز در کارنامه خود دارد. آسریان تا سال 1391 با همین عناوین فعالیت می‌کرد. در این زمان با تعطیل شدن کلیسا و آموزشگاه، از کشور خارج شد. ابتدا به ارمنستان رفت و در سال 1393 به انگلستان وارد شد. اکنون به همراه مهرداد فاتحی در کانون الهیات مسیحی پارس به فعالیت می پردازد. وی همچنین به عنوان کشیش در کلیسای ایرانیان لندن فعالیت دارد و برای شرکت در همایشها و کنفرانسهای مسیحی به کشورهای مختلف سفر می‌کند.
دوره مدیریت روبرت بر  آموزشگاه کتاب مقدس ایران را باید اوج فعالیت های تبشیری آموزشگاه دانست، چراکه در این زمان طرح آموزشگاه تمام‌وقت کتاب مقدس به تصویب هیئت‌مدیره رسید. اگرچه این طرح، تنها دو سال (یعنی تا سال 1383) ادامه داشت اما در همین مدت، کادرسازی مورد نظر طراح اصلی آن یعنی ادوارد هوسپیان مهر به نتیجه رسید و کسانی از دل آموزشگاه خارج شدند که هدایت و مدیریت کلیساهای زیرزمینی را  انجام ‌می‌دادند.
لازم به ذکر است، هرچند فعالیت تمام‌وقت آموزشگاه تعطیل شد اما این به معنای توقف اقدامات تبشیری و تبلیغی آنها نبوده و نیست. آموزشگاه کتاب مقدس تا سال 1390 همچنان بر انجام تبشیر و تبلیغ و نیز ارتباط با سازمان‌های تبشیری فارسی‌زبان که از لحاظ سیاسی، معاند و برانداز محسوب می‌شوند (مانند سازمان ایلام) اصرار داشت؛ رویکردی که بررسی اهداف و عملکرد این مرکز به خوبی، نمایانگر آن است.
اهداف و راهبردهای آموزشگاه کتاب مقدس ایران
اسناد و منابع نشان می‌دهد مهم‌ترین و اصلی‌ترین هدف آموزشگاه کتاب مقدس ایران "شاگرد سازی" و تربیت "خادم" بوده‌است. در واقع، تربیت و کادرسازی نیروهای وفادار به اهداف کلیسا و مبلغانی که توانایی جذب افراد به کلیساهای غیرقانونی جماعت ربانی را داشته باشند، باید به عنوان اولین و مهم‌ترین هدف‌های این مرکز در نظر گرفته شود. راهکار رسیدن به این اهداف، آموزش فرد در آموزشگاه کتاب مقدس و سپس گسیل داشتن او به کلیساهای خانگی است که بخش عملی طرح آموزش دانشجویان آموزشگاه به حساب می‌آید.
این هدفگذاری (آموزش و تربیت رهبر برای هدایت کلیسای خانگی) از روزهای آغازین فعالیت آموزشگاه وجود داشت. در گزارش کار آموزشگاه مربوط به خردادماه 1359، هنگامی که داود طوماس، مدیریت آموزشگاه را عهده‌دار بوده، نقشه راهی ترسیم شده که در آن توسعه و تشویق آموزش در شهرستان‌ها مدنظر بوده‌است. اولویت دیگر، برگزاری دوره‌های طولانی برای افرادی است که به طور تمام‌وقت در اختیار کلیسا باشند. اهداف آموزشگاه در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تعلیم و آماده ساختن شاگردانی برای پیگیری جدی موضوع گسترش برنامه‌های تبلیغی و شاگردسازی بوده‌است. سران کلیسای جماعت ربانی -به زعم خودشان- در این سال‌ها تجدید قوا و دادن آموزش بیشتر به افراد فعال و موثر کلیساها را دنبال می‌کردند.
نگاهی به عملکرد آموزشگاه کتاب مقدس
نگاهی به روند حرکتی آموزشگاه کتاب مقدس ایران (آکما) نشان می‌دهد عملکرد آن دقیقاً بر اساس اهداف از پیش تعیین‌شده حرکت می‌کرده‌است؛ اهدافی که در بسیاری وجوه، با هدف‌های کلیسا همپوشانی داشت. در نگاهی جامع، عملکرد آموزشگاه را می‌توان در موارد ذیل خلاصه نمود:
  1.  برنامه‌ریزی آموزشی و تبیین اهداف تعلیمی به منظور بالابردن سطح تعلیمی کلیساهای شورا.
  2.  پذیرش دانشجو و تربیت شاگرد و خادم برای تبشیر و تبلیغ مسیحیت صهیونیستی.
  3. تدریس و تعلیم الهیات مسیحی در سطوح مختلف به صورت حضوری و مکاتبه‌ای
  4. ترجمه و تکثیر کتب الهیاتی و تعلیمی.
  5. چاپ فصلنامه "بنیاد راستی" به عنوان نشریه ارگان آموزشگاه کتاب مقدس.
  6. برگزاری سمینارهای الهیات مسیحت صهیونیستی.
  7. ارائه دروس آموزشگاه به سایر کلیساهای غیرقانونی پروتستان مانند انجیلی، پنطیکاستی، آشوری و... .
  8. ارتباط با سازمان‌های تبشیری همچون مؤسسه تبشیری "ایلام"، دانشگاه "گلوبال" (ICI) و "کانون الهیات پارس".
در ادامه، هر یک از وجوه فعالیت‌های یاد شده، تبیین خواهدشد.
از ابتدای تأسیس آموزشگاه کتاب مقدس تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران، با توجه به آزاد بودن فعالیت‌های تبشیری در کشور، آموزشگاه بیشتر تربیت کشیش را مدنظر داشت و در واقع یکی از اهداف تشکیل آن پرورش و تعلیم عده زیادی کشیش برای شهرستان‌ها بود. بررسی عملکرد آموزشگاه نیز نشان می‌دهد که بسیاری از سران جریان کلیسایی جماعت ربانی، تربیت‌شده آن هستند؛ افرادی چون سارو خاچیکیان که بعدها مدیر این مرکز شد. همچنین نفوذ در دانشگاه نیز در این سال‌ها به شدت پیگیری می‌شد. آموزشگاه کتاب مقدس در سال‌های قبل از انقلاب از طریق "شاهپور پورپشنگ" (که خود فارس‌زبان بود) کلاس‌های مخصوص الهیات مسیحی برای دانشجویان برپا می‌کرد. در این کلاس ها علاوه بر پورپشنگ، سموئیل یقنظر، سارو خاچیکیان، داود طوماس نژاد اقدام و ژانت طوماس نیز به تدریس می‌پرداختند. در همان دوره، دو نوع نشریه برای توزیع میان دانشجویان دانشگاه تهران از اروپا برای ایران ارسال شده و نشریه‌ای دیگر نیز از طریق لئون هایراپتیان بین دانشجویان این دانشگاه توزیع می‌شد. بعد از افتتاح کلیسای جدید جماعت ربانی، دامنه تبلیغات بین دانشجویان دانشگاه تهران افزایش یافت تا از رهگذر آن بتوانند بین دانشجویان، عناصری داشته باشند که گزارش فعالیت‌های دانشجویی را به کلیسا و عوامل امریکایی بدهند و اهداف خود را نیز از طریق مرتبطین خود در دانشگاه پیاده کنند.
بعد از پیروزی انقلاب و در سال‌های اولیه، سران کلیسای غیرقانونی جماعت ربانی کوشیدند انسجام آموزشگاه را همچنان حفظ کنند و بدین‌ترتیب در سال‌هایی که انقلاب، تازه به پیروزی رسیده بود، آن‌ها به دنبال تجدید قوا بودند اما به جای تمرکز در پایتخت، بیشتر شاگردسازی در شهرستان‌ها را مدنظر قرار دادند. شاید علت این امر کنترل کمتری بود که در شهرستان‌ها نسبت به تهران در خصوص فعالیت‌های فرقه‌ای وجود داشت. این روند تا دهه 70 هجری شمسی ادامه داشت. در این زمان، نخستین آیین‌نامه آموزشگاه تدوین شد که مطابق آن، آموزشگاه کتاب مقدس، مجری نظام آموزشی کلیساهای جماعت ربانی محسوب می‌شد. پس از این، عملکرد آموزشگاه کتاب مقدس، بیشتر بر تربیت شاگرد متمرکز است. یعنی به جای تربیت کشیش و کادرسازی، به سمت فعالیت‌های تبشیری گام برمی‌دارد. در این زمان، چند نوع دوره برگزار می‌شد: دوره‌های تعلیمی سطح مقدماتی، دوره تربیت معلم و تربیت خادم. باید به دوره تربیت خادم، به عنوان یک دوره ویژه نگریست، چراکه فارغ‌التحصیلان این دوره در مناصب کلیسایی قرار گرفته و تا شبانی کلیسا (مسئولیت کلی کلیسا) و مراتب بالاتر پیش می‌رفتند. به همین دلیل، کلیه داوطلبان شرکت‌کننده در این دوره توسط ناظر شورا معرفی و یا تأیید می‌شدند.
دوره‌های تربیت معلم و تربیت خادم نیز در راستای گسترش فعالیت تبشیری صورت گرفت تا نیاز قسمت‌های مختلف کلیسا به معلم و خادم تأمین شود. همچنین، تربیت این گروه از دانشجویان به نوعی شاگردسازی و تربیت کادر برای تشکیلات جماعت ربانی منجر شد. از اوایل دهه 70 برای تعلیم و تقویت مبانی تعلیمی تبشیری‌ها، دوره‌ای موسوم به "دوره‌های تعلیمی شهرستان‌ها" ایجاد شد. دلیل برگزاری این دوره، عدم دسترسی اعضای شهرستانی کلیسا به دوره‌های تعلیماتی بود که در طول سال در تهران برگزار می‌شد. طول دوره‌هایی که در تهران برای افراد شهرستانی‌ برگزار می‌شد، چهار الی هفت روز بود و هزینه‌های سفر و اقامت معلم آموزشگاه، از قبل تأمین شده بود.
 آموزشگاه در سال های بعد از 2000 میلادی (دهه 80 هجری شمسی) سعی کرد یک طبقه‌بندی به روش تقسیم‌بندی‌های معمول در دانشگاه‌ها برای تدریس داشته باشد و برای همین منظور، ابتدا دروس آموزشگاه کتاب مقدس در سه موضوع الهیات نظام‌مند، الهیات کتاب مقدس و خدمات مسیحی، با 31 عنوان و 83 واحد درسی تعریف شد که بعدها تقسیم بندی از سه موضوع به چهار موضوع، افزایش یافت. نکته قابل‌توجه در این رابطه این است که بخش عمده‌ای از دروس مربوط به خدمات مسیحی به بحث درباره چگونگی تبشیر و جذب افراد به کلیسا می‌پرداخت. در همین زمان یعنی سال 1380، پیشنهاد تأسیس آموزشگاه تمام‌وقت کتاب مقدس مطرح شد. در این دوره، طرحی به تصویب رسید که بر مبنای آن دانشجویان آموزشگاه، از میان افراد مستعد معرفی شده و یا داوطلب به مدت دو سال و نیم تحت آموزش‌های خاصی قرار می‌گرفتند. آموزش تمام وقت در اردیبهشت سال 1381 شروع شد. در مدت آموزش به دانشجویان، بورسیه داده شده و حتی برای دانشجویان شهرستانی در تهران، مسکن اجاره می‌شد. بخشی از آموزش آن‌ها را اقدامات عملی تشکیل می‌داد. این بخش زیر نظر ادوارد هوسپیان مهر انجام می‌شد. به نظر می‌رسد قسمت عملی آموزش‌های آموزشگاه کتاب مقدس ایران، راه‌اندازی و مدیریت کلیساهای خانگی باشد. این رویکرد با گسترش کلیساهای زیرزمینی در این برهه و همزمان با اجرای این طرح در سطح شهر تهران، بی‌ارتباط نیست.
از سال 2011 میلادی، تغییرات بیشتری در برنامه‌های آموزشگاه به وجود آمد. بر اساس این تغییرات، آموزشگاه از نظر مقاطع درسی، تقسیم‌بندی شد. به عنوان نمونه، در مقطع لیسانس درس‌هایی از قبیل کمک به رشد مسیحیان، چگونه بشارت دهیم؟، تأسیس کلیساهای جدید، مسیحی مسئول و ... تعلیم داده می‌شد. نگاهی به آن‌ها بار دیگر تمرکز این کلیسا بر اقدامات تبشیری انفرادی را به ذهن متبادر می‌سازد و حکایت از برداشتن گام‌های جدی آموزشی از سوی صهیونیسم مسیحی برای تغییر دین در ایران دارد.
غیر از روش برگزاری کلاس‌های حضوری، آموزشگاه از روش‌هایی موسوم به "دوره‌هایی با استفاده از کاسِت" نیز استفاده می‌کرد. بر این اساس، در صورتی که امکان تشکیل کلاس به صورت حضوری در کلیسا وجود نداشت، تمام کلیساها، تحت شرایطی می‌توانستند از کاسِت‌های (سی‌دی یا فلش) این دروس که قبلاً تدریس شده بودند، استفاده نمایند. تعدادی از دروس آموزشگاه به صورت کاسِت (یا سی‌دی و فلش) به دانشجویان تحویل داده شده و دانشجویان تهران در عرض سه ماه و در شهرستان ظرف پنج ماه، برای یادگیری این دروس و امتحان آن آماده می‌شدند. دوره کاستی به دلایلی چون: پایین بودن کیفیت ضبط(به علت عجله در ضبط کردن و ضبط مکرر و ارسال مجدد نوارها از دیگر کلیساها و شهرستان به آموزشگاه و بالعکس)، عدم در دسترس قرار گرفتن به‌موقع، انجام ندادن آزمون‌های میانی و هزینه‌بر بودن ارسال و عودت نوارها از طریق پست، به‌تدریج اهمیت خود را از دست داد و بعد از مدتی، برگزاری این دوره به طور کلی لغو شد.
آموزشگاه کتاب مقدس در کنار مأموریت‌های آموزشی و تبشیری، از طریق کتابفروشی وابسته به خود، کتاب‌های درسی و تعلیمی و لوح‌های فشرده مورد نیازش را تأمین می‌کرد. این کتابفروشی همچنین در کنار کتاب‌های درسی، تأمین کتاب‌های متفرقه برای مطالعه آزاد دانش‌آموزان و دانشجویان –به‌اصطلاح- نوکیش را نیز بر عهده داشت. جستجویی در این زمینه نشان می‌دهد که به طور متوسط در هر ترم حدود 40 الی 80 کتاب تعلیمی از سوی کتابفروشی برای آموزشگاه کتاب مقدس تهیه می‌شد.
"حیات ابدی"، "نور جهان" و "آفتاب عدالت"، سه انتشاراتی بودند که کتاب، جزوه‌ و بولتن‌های مورد نیاز آموزشگاه و کلیساهای جماعت ربانی را چاپ می‌کردند. نسخه‌های موجود در این سه انتشارات که در خصوص تعلیمات مسیحی بوده، قابل توجه به نظر می‌رسد. چنانچه طبق گزارش‏های رسمی تنها در سال 1375 در انتشارات حیات ابدی، بیش از 20 هزار نسخه کتاب موجود بوده‌است.
از دیگر وجوه عملکرد آموزشگاه، ارتباط با سازمان‌های تبشیری، از جمله سازمان ایلام است، چنانکه آموزشگاه در ارتباط با شورای کلیسای جماعت ربانی، فرایند اعزام دانشجو به کالج ایلام در انگلستان، مسافرت‌ به انگلیس و شرکت در جلسات مشترک با سازمان مزبور را بررسی می‏کند.
علاوه بر این، آموزشگاه کتاب مقدس ایران از معلمان کالج ایلام هم برای همکاری در آموزشگاه کتاب مقدس ایران دعوت می‌کرد. داوود طوماس، سارو خاچیکی، آرمان رشدی و خانواده یقنظر، همگی بعد از مهاجرتشان به کشورهای غربی، به خصوص امریکا و انگلیس، به دعوت آموزشگاه، مجدداً برای تدریس در داخل ایران حضور می‌یافتند. تبادل کتاب‌های تبشیری بین مؤسسه ایلام و آموزشگاه کتاب مقدس نیز امری مرسوم در دوره‌های مختلف بوده و این تبادل، به سهولت انجام می‌گرفت. می‌توان گفت، کالج ایلام و آموزشگاه کتاب مقدس ایران، به محض اطلاع از کمبودهای حوزه کتاب به سرعت همدیگر را پوشش داده تا در امور آموزشی دچار اختلال نشوند.
آموزشگاه، همچنین پلی برای ارتباط دانشجویان این مرکز با دانشگاه گلوبال در امریکا بود و ثبت‌نام دانشجویان برای شرکت در دوره‌های رسمی دانشگاه از طریق این مرکز صورت می‌گرفت. یکی از وظایف آموزشگاه کتاب مقدس، هماهنگی برای برگزاری دوره‌های دانشگاه "آی.سی.آی" است. در دوران مدیریت آرمان رشدی و با سفارش میسیونرها، به‌تدریج دروس آی.سی.آی، جزء دروس رسمی آموزشگاه کتاب مقدس ایران شد. امور مربوط به آی.سی.آی که تا پیش از مدیریت آرمان رشدی، مستقل از آموزشگاه کتاب مقدس ایران انجام می‌شد، در چهارچوب امور آموزشگاه قرار گرفت. روبرت آسریان، آخرین فردی بود که بعد از عهده‌دار شدن مدیریت آموزشگاه کتاب مقدس، نمایندگی دانشگاه آی.سی.آی در ایران را نیز بر عهده گرفت.
علاوه بر آنچه گفته شد، آموزشگاه کتاب مقدس در کنار همکاری‌هایش با مؤسسه‌های بین‌المللی تعلیمات کلیسایی، همواره موظف بوده تا علاوه بر مراجعان کلیساهای جماعت ربانی از دیگر کلیساها نظیر کلیسای پنطیکاستی از شهرهای مختلف ایران شاگرد بپذیرد تا هر چه بیشتر بتواند به وظیفه خود در خصوص کادرسازی و انجام تبلیغ و تبشیر عمل کرده و شاگردان بیشتری را برای انجام امور تبلیغی و تبشیری در سطح کشور، تربیت کند.
پی نوشت:
1. دولت آمریکا در سال 1328 سازمان عریض و طویلی به نام اداره اصل چهار ترومن برپا کرد که عده زیادی آمریکایی و ایرانی تحصیل‌کرده در آمریکا در آنجا خدمت می‌کردند. اداره اصل چهار ترومن در تهران نیز دفتر و کارکنانی داشت.
 
 
 

منبع: فصلنامه مطالعاتی تحلیلی روشنا - شماره 71
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر